Verwarring per 1 oktober 2019 aan de pomp?

Toyota Botman

Verwarring per 1 oktober 2019 aan de pomp?

Vanaf 1 oktober a.s. zijn alle grotere tankstations verplicht om E10-benzine aan te bieden. In deze brandstof zit 90 procent benzine en 10 procent bio-ethanol en dit heeft weer voordelen voor de CO2-uitstoot en is dus beter voor het milieu. Maar wat betekent dit voor u als Toyota-rijder? Welke brandstof mag u wel en welke niet tanken?
 
E5 of E10
Bijna alle Europese Toyota-modellen uitgerust met een benzinemotor geproduceerd vanaf januari 1998 zijn geschikt voor gebruik van E10 benzine. Er zijn slechts twee uitzonderingen namelijk:
  • de Avensis 2.0 liter gemaakt tussen juli 2000 en oktober 2008
  • de Avensis 2.4 liter motor gemaakt tussen juni 2003 en oktober 2008.
Als u hybride rijdt, kunt u dus ook gewoon E10 tanken.
 
Dieselrijders
Voor alle Europese Toyota-modellen uitgerust met een dieselmotor geldt dat zij gebruik kunnen maken van de B7 diesel.
 
Waarom moeten we over op E10?
E10 komt voort uit Europese regelgeving en de invoering zit er al jaren aan te komen. Deze nieuwe brandstof is schoner voor het milieu. Bio-ethanol is een natuurlijke grondstof daardoor wordt de CO2-uitstoot verminderd. De bio-ethanol wordt vaak in Europa gewonnen, bijvoorbeeld uit suikerbieten.
 
Is E10 duurder?
Nee, E10 is niet duurder, want het prijsverschil tussen bio-ethanol en benzine is verwaarloosbaar. Is  uw auto niet geschikt voor E10, dan bent u aangewezen op premiumbenzine met E5 zoals bijvoorbeeld V-Power, BP Ultimate of Total Excellium en die zijn per liter zo’n 6 cent duurder.
 
Blijft Euro 95 nog wel beschikbaar?
De komst van E10 betekent niet het einde voor Euro 95 en premiumvarianten ervan, verwacht de ANWB. Die zullen nog jaren beschikbaar zijn. Met name oude auto's en oldtimers tanken liever een premiumvariant van Euro 95/E5 of super (E98). Veel oldtimerverenigingen raden leden actief aan geen E10 te tanken.