Toyota Safety Sense

Toyota Safety Sense

Om aanrijdingen te voorkomen dan wel de gevolgen ervan te beperken


Toyota rust veel nieuwe modellen standaard uit met Toyota Safety Sense. Dit uitgebreide pakket actieve veiligheidssystemen zorgt ervoor dat jij en je inzittenden nog veiliger onderweg zijn.

De meest uitgebreide vorm van Toyota Safety Sense bestaat uit:

  1. Pre-Collision System (PCS), eventueel met voetgangersdetectie
  2. Lane Departure Alert (LDA)
  3. Automatic High Beam (AHB)
  4. Road Sign Assist (RSA)
  5. Adaptive Cruise Control (ACC)
 

1: Pre-Collision System
De ANWB heet dit systeem met de Toyota Yaris getest. Hun oordeel was duidelijk: een 10 met een griffel!Bekijk de video van de ANWB-test
Hoe werkt het?
Dit systeem detecteert tussen snelheden van 10 tot 80 km/uur objecten die zich vóór de auto bevinden. Als een aanrijding dreigt, zet het de bestuurder met akoestische en optische waarschuwingen aan tot remmen. Als de bestuurder inderdaad remt, zorgt het Pre-Collision System voor extra remkracht. Mocht de bestuurder nou niet op tijd remmen, dan grijpt het systeem in door stevig te remmen. Het vermindert de snelheid of brengt de auto volledig tot stilstand. Op die manier helpt het systeem een aanrijding te voorkomen of de gevolgen ervan te beperken.

Wanneer het Pre-Collision System uitgerust is met een millimeter-golfradar functioneert het tussen 10 km/uur en de topsnelheid van de auto. Verder is het systeem dan ook in staat om voetgangers te detecteren. 
 

2: Lane Departure AlertDit systeem neemt via een camera de rijbaanmarkering waar. Zodra het systeem merkt dat de auto zich buiten de belijning dreigt te begeven, attendeert het de bestuurder hierop met akoestische en optische waarschuwingen. Eventueel stuurt Lane Departure Alert ook bij (afhankelijk van het model).


3: Automatic High Beam
Automatic High Beam garandeert tijdens nachtelijke autoritten optimaal zicht. Een camera ziet of er ander verkeer op de weg is en schakelt vervolgens automatisch tussen dim- en grootlicht zodat andere weggebruikers niet verblind worden.
 

4: Road Sign Assist
De verkeersbordherkenning is een praktische hulp voor onderweg. De radar ‘leest’ verkeersborden en projecteert ze op het centraal TFT-scherm tussen de toerenteller en snelheidsmeter. De chauffeur weet zo wat de maximumsnelheid is, of er een inhaalverbod geldt en op wat voor soort weg hij rijdt: een snelweg of een autoweg.
 

5: Adaptive Cruise Control
Adaptive Cruise Control maakt gebruik van een geavanceerde millimeter-golfradar. Het systeem detecteert voor de auto rijdende voertuigen en herkent de snelheid waarmee die zich voortbewegen. Het past vervolgens de eigen snelheid aan om ervoor te zorgen dat er altijd een veilige afstand is tussen de Toyota en zijn voorligger.