De nieuwe Aygo 2018: nog stiller, nog zuiniger én nog stoerder

Toyota Botman

De nieuwe Aygo 2018: nog stiller, nog zuiniger én nog stoerder

Toyota introduceert de nieuwe AYGO. De populaire A-segmentauto beleeft zijn werelddebuut op de Autosalon van Genève (8-18 maart 2018). Het unieke DNA van de AYGO is versterkt met een nog karakteristieker design. De nieuwe Toyota AYGO straalt rijplezier uit en heeft verbeterde rijeigenschappen. In 2017 verkocht Toyota in Nederland 7.457 exemplaren van de succesvolle AYGO met een segmentaandeel van 9,9 procent.
 
De nieuwe Toyota AYGO behoudt zijn uitgesproken, opvallende X-design aan de voorkant dat nu niet langer twee- maar driedimensionaal is. Het karakteristieke frontdesign is krachtiger en oogt nog herkenbaarder. Met zijn gewijzigde en scherp gelijnde ‘Keen Look’-koplampen – inclusief geïntegreerde LED-dagrijverlichting – weet de AYGO de aandacht te trekken.
 
Stoere look
De grille benadrukt de breedte aan de voorkant en geeft de AYGO een voor het A-segment ongekend stoere look. Elke modeluitvoering van de AYGO heeft een eigen design met een uniek frontdesign, exclusieve lichtmetalen wielen en een speciale interieurafwerking. Aan de achterkant valt de nieuw vormgegeven LED-verlichting op waarmee de nieuwe AYGO uniek en daardoor herkenbaar is. Door de meer premium look spreekt de AYGO naar verwachting een bredere groep mensen aan.
 
Verbeterde 1.0 benzinemotor
Toyota’s 1.0-liter VVT-i benzinemotor voldoet aan de emissienorm Euro 6.2. De driecilinder motor biedt een optimale balans tussen kracht en efficiency en meer koppel bij lagere toerentallen, ideaal in stadsverkeer. De motor levert nu 53 kW/72 pk bij 6.000 toeren per minuut en het maximumkoppel bedraagt 93 Nm bij 4.400 toeren per minuut. De nieuwe AYGO accelereert vanuit stilstand in 13,8 seconden naar 100 km/uur en heeft een topsnelheid van 160 km/uur.
 
Hoger comfort, preciezere besturing
De nieuwe AYGO biedt verbeterde rijeigenschappen. De wielophanging is aangepast en de software van de stuurinrichting geüpdatet. Dit resulteert in een snellere reactietijd en een preciezere besturing. Al met al levert de AYGO meer prestaties en rijplezier, terwijl het brandstofverbruik nog altijd tot het laagste in zijn klasse behoort. De nieuwe AYGO is zelfs nog zuiniger dan zijn voorganger. Verder profiteren inzittenden van meer comfort doordat de AYGO stiller is dan voorheen.
 
Twee frisse, nieuwe exterieurkleuren
De nieuwe AYGO is leverbaar met twee nieuwe carrosseriekleuren, namelijk ‘Magenta’ en ‘New Blue’. Ook nieuw zijn de tech-look wielcovers 15-inch lichtmetalen velgen die al naar gelang de uitvoering een eigen design hebben.
 
AYGO x-cite meest eigenzinnig
De AYGO x-cite is de meest eigenzinnige versie. Met opvallende bi-tone ‘Magenta’-lak, zwarte 15-inch lichtmetalen velgen, speciale ‘Manhattan’-stoelbekleding, interieuraccenten in carrosseriekleur en een instrumentenpaneel en middenconsole in ‘Piano Black’. 
 
Toyota Safety Sense
Het actieve veiligheidssysteem Toyota Safety Sense is standaard op de meest luxe  uitvoering en optioneel op alle overige uitvoeringen. Dit systeem omvat het Pre-Collision System en Lane Departure Alert. Meer info
 
Nog zuiniger
Standaard levert Toyota de AYGO als Eco-versie met aerodynamische aanpassingen. Deze versie staat op speciale banden met een lage rolweerstand, is uitgerust met een stop/startsysteem en heeft een vierde en vijfde versnelling met een langere overbrengingsverhouding. De nieuwe AYGO kent een gecombineerd brandstofverbruik van 3,6 l/100 km* en een gecombineerde CO2-uitstoot van 83 gr/km* (5 gr/km CO2 minder) en is dus nog zuiniger dan zijn voorganger.
 
*Gebaseerd op NEDC in afwachting van definitieve homologatie
 
Meer premiumuitstraling
In het interieur hebben de meters een driedimensionaal design en een nieuwe verlichtingskleur gekregen. De meer premiumuitstraling wordt versterkt door nieuwe kleurthema’s als ‘Quartz Grey’ en ‘Piano Black’. Voor de meeste uitvoeringen geldt dat de stoelbekleding eveneens nieuw is.
 
De volledige line-up en bijbehorende prijzen van de AYGO worden in een later stadium bekendgemaakt.